2011. augusztus 29., hétfő

Irén mosolya




“Mint megannyi fiatal nő. Irén is elindult New Yorkba Karolinából remélve, hogy itt is akkora jelenség lesz, mint amott volt, ahhoz hogy ideérve meghunyászkodva tudomásul vegye, hol is a helye a New York-iakkal szemben...”


Ez a bölcsesség annyira jó, hogy akár én is mondhattam volna, de nem én mondtam, hanem a Facebookon olvastam az imént.


New York olyan város, amelyik nincs felkészülve sem földrengésre, sem hurrikánra, s mégis, egy héten belül mindkettő próbálkozott nála.


Nem vagyok jó keresztény, mert a jó keresztény ember nem utál senkit. De én utálom azokat, akik pánikot keltettek a természeti csapások körül. És utálom azokat is, akik az evakuálások ellenére a legalkalmasabb helynek a megvadult óceánpartot találták a kocogásra, főleg, ha televíziós forgatócsoport is járt arra, vagy akik a tiltás ellenére a viharban konflissal járták a Central Parkot. 
És szeretem New Yorkot, mert olyan decensen menetelt végig ezen az egész mizérián.


Azt írja nekem az én Elekes Frici barátom:
„Huszonkilencedike van, éjfél után 2.30.
Direkt fölkeltem, hogy lássam, mi van Nevijorkban.
Szerintem nincs nagy baj. És nem is lesz. Mert elmegy a víz és elmegy a vihar, megrázza magát a város. És minden megy tovább,a maga útján.
És ha valami baj is lesz, összefog a pípöl és rendbejön minden.
Egyszer kérdeztem egy rég kivándorolt embertől, pont Nevijorkban, mit szeret ezen az Amerikán. Azt felelte, a pípölt szeretem uram, a pípölt!”


Amire én vissza is válaszoltam:
“Ez mind így igaz Frici. Irén meghajolt New York előtt. S ma hajnalban, 
amikor ideért, szépen lábat törölt, bekopogott, és leegyszerűsödve 
tett-vett, majd odébbállt. A kellős közepén tartottunk, amikor felragyogott 
a nap. Párhuzamosan néztem a műholdképet a gépemen, s nem hittem, ami 
történik. pedig csak az történt, hogy akkor vonult át rajtunk a szeme. A 
szem pedig átengedte a napfényt, mint egy kacsintást. aztán feltolta a 
fellegeket New Englandbe, és kis huzattal elkotródott.
Anyám szegény ottani hajnali 3-ig nem akart az istennek sem lefeküdni, hiába 
mondtam neki a messengeren, hogy nem lesz nagy baj, s ha lesz is... attól 
neki kell aludnia. Mert én is fogok, amikor itt annyi lesz az idő.


Hanem, amikor kicsit csendesebb lett a szél, és nem csapott annyira az eső, kimentem, hogy nyílt terepen nézzünk egymással szembe. Ha már hivatlanul ugyan, de vendégségbe jött hozzánk. El lehet-e ítélni? Ki ne akarna vendégségbe jönni New Yorkba, nem? Drága nagyanyám házába is annyian mind jöttek bejelentés nélkül, és senkit nem hajigált ki – csak egyszer a szektoristát, de az  egy más mese. Mindig azt mondta:


- Nem vagyunk mink urak, hogy csak bejelentíssel lehessík bennünket megvizitálni.


Nem is tudom, ebben a mai világban hogyan boldogulna el...


Ott álltam hát a reggel óta még mindig visszafelé folydogáló East River partján, szemben a várossal, s körötte Irén lebernyege.


Elmosolyodott. Én lefotóztam.


Azt szokta mondani egy barátom, azért szeret belefeledkezni a képeimbe, mert mindenben a szépet találom meg. Nos, ez a mai szép, az Iréné abban a mosolyban volt.


New York, 2011. augusztus 28.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.